כמה תמלוגים מקבלים על שיר ברדיו באמת?
אז כמה באמת מקבלים על שיר שמתנגן ברדיו?
זה נשמע מגניב – השיר שלך מתנגן בגלגלצ. אבל בנק?
למרבית היוצרים הצעירים, הרגע בו שיר שכתבו, הלחינו או ביצעו עולה לרדיו הוא שיאה של דרך ארוכה. ולא רק שזה מעלה את קרנם בעולם המוזיקה, אלא שזה אמור להכניס גם קצת… כסף. או שלא?
כמה תמלוגים באמת מקבלים כשיוצרים שיר שמתנגן ברדיו? האם זה תלוי בכמות השמעות? בתחנה? במשך השיר? במזג האוויר בנתניה? בואו נצלול לעולם המורכב, המסתורי והלא תמיד צפוי של תמלוגי רדיו.
0.07 אגורות להשמעה או אופציה לנופש ביוון?
קודם כל ניישר קו: לא, התמלוגים שתקבלו מרדיו לא יספיקו כדי לקנות יאכטה. ברוב המקרים, הם גם לא יספיקו ליאכטה באמבטיה. אבל יש גם הפתעות, תכף נגיע אליהן.
התשלום עבור השמעות ברדיו מתבצע דרך ארגונים שמייצגים את בעלי הזכויות – והכוונה היא לא רק ליוצרי השירים, אלא גם למבצעים ולמפיקים. הארגונים המרכזיים בישראל הם:
- אגודת אקו"ם – אחראית על תמלוגים עבור מילים ולחן.
- אשכולות ופדרציה – מייצגים מבצעים ומפיקים, בהתאמה.
יש לך קרדיט על המילים? הלחן? או שאתה פשוט שר את זה?
אם כתבת את המילים והלחן – התמלוגים עליך. אתה באקו"ם. אם רק ביצעת את השיר? אתה זכאי לתמלוגים מסוג אחר, דרך אשכולות. אם גם הפקת אותו – יופי, יש תמלוגים עבורך גם מהפדרציה.
5 גורמים שישפיעו על כמות התמלוגים שלך
נראה פשוט? חכה. הדברים קצת יותר מסובכים. הנה כל מה שיכול לשפר או להרוס לך את חשבון הבנק:
- מספר ההשמעות בפועל – אין מה לעשות, אובססיה בגלגלצ עובדת לטובתך.
- איזו תחנה משדרת אותך – עם כל הכבוד לתחנה בפאתי נועם, רשת ב' משלמת יותר.
- האם מדובר בתחנת רדיו מסחרית, ציבורית או אינטרנטית
- משך השיר – כן, 6 דקות של מטאל אמביינטי עשויות לשלם יותר מבלדת רוק של 2 דקות.
- כמה שותפים יש ביצירה – כי אם כתבת עם הכותב מהרכבת ואז גם צירפת את אח שלו… טוב, כבר לא נשאר הרבה לעוגת התמלוגים.
3 תחנות רדיו – 3 תגי מחיר שונים
מצד אחד – אתה שומע את אותם שירים בכל מקום, אז למה הכסף לא זורם כמו נחל חרוד? התשובה תלויה במקור השידור:
- רדיו ציבורי (כמו כאן גימל) – בדרך כלל משלם סכומים אחידים ודי נאים יחסית.
- רדיו מסחרי – הסכומים משתנים לפי גודל התחנה, כמות המאזינים ועוד.
- רדיו אינטרנטי – תשלום מצומצם יותר, אבל דווקא שם יש סיכוי להשמעות רבות.
ומה עם שירים שמתנגנים מיליון פעמים ביוטיוב ולא ברדיו?
שאלה יפה! אבל התשובה: שונה לגמרי. יוטיוב משלם תמלוגים מסוג אחר – בעיקר דרך פרסום. אם אתה אמן רשום באקו"ם והעלו את השיר שלך ליוטיוב, בדרך כלל יועבר לך חלק מהתמלוגים, בתנאי שזיהו אותך במערכת ה–Content ID (ואל תשאל למה לפעמים זה קורה 3 שנים מאוחר מדי).
שאלות נפוצות שכולם שואלים, ואף אחד לא עונה (חוץ מאחד)
- כמה אקו"ם משלמת על השמעה אחת ברדיו?
זה תלוי בתחנה, במיקום שלה בלוח השידורים, ובשיר הספציפי. טווחים נפוצים: 4–30 ש"ח להשמעה. - מה קורה אם שיר פרי סטייל שלי שודר ברדיו אבל לא נרשמתי באקו"ם?
חבל. לא תקבל שקל. תירשם בהקדם – רק כך ניתן לקבל תמלוגים. - האם קבלת תמלוגים מרדיו פוגעת בהכנסות מ-Spotify?
לא. תחשוב על זה כמו שני ברזים שממלאים את אותה כוס. - קיבלתי תשלום של 17 ש"ח על שיר שהשמעתי 100 פעמים בגלגלצ. זו טעות?
לא בהכרח. אולי אתה שותף ביצירה עם עוד 12 אומנים נוספים. או שהשיר הוגדר כ"ג'ינגל". זו קטגוריה מיוחדת. - חבר שלי השמיע את השיר שלו ברדיו כפר סבא וזכה ב-2,000 ש"ח. זה הגיוני?
או שהוא עשה שימוש גאוני בהסכמי זכויות, או שהוא עבד עליך. כדאי לבדוק.
אז מי באמת נהנה מתמלוגים גבוהים? רמז: לא רק שלמה ארצי
מוזיקאים שמבינים את המערכת, רושמים שירים לפי הספר ולא שוכחים לדווח – הם אלה שמתחילים לראות כסף מדי רבעון. וזה לא בהכרח תלוי בשמות גדולים. גם אומני אינדי, פופ, ראפ ואפילו קאנטרי עברי (!) יכולים ליהנות מהכנסות יפות – אם יודעים לנהל את זה נכון.
נכון שבתכל'ס מדובר על פרוטות פה ושם בכל השמעה, אבל כשהשיר שלך הופך ללהיט עם מאות או אלפי השמעות, הסכומים יכולים להצטבר לסכום חביב בהחלט. היי, תחשוב בקטן: אולי לא תקנה רכב – אבל כן תוכל לטוס להופיע בחו"ל מבלי לישון אצל בן דוד של בן דוד.
הקטע המפתיע שהרבה לא מכירים
למרות שרוב המוזיקאים חושבים על השמעות רדיו כדרך לפרסום בלבד, עבור חלק לא קטן מדובר בהכנסה פסיבית לא רעה בכלל. שירים שמתנגנים קבוע ברשימות השמעה – במיוחד כאלה שהפכו לקלאסיקות או מתנגנים בפסקולים ותוכניות טלוויזיה – מייצרים הכנסות חודשיות קבועות במשך שנים.
ובזמן שאתה שותה קפה בבית קפה תל אביבי וממתין לאינסטגרם להתפוצץ – תמלוגים יכולים להצטבר להם במערכת בשקט בשקט בלי שעשית כלום. הכי כסף מהשמיים.
תכל'ס, מה לומדים מכל זה?
ברדיו אין הרבה כסף, אבל יש מספיק כדי שאת השירים שלך תדאג לרשום כמו שצריך. כל השמעה – גם אם נשמעת קטנה, יכולה להיות אחת מני רבות שיצטברו יחד למשהו ממש לא מבוטל. כדאי לעקוב, לדווח, לבדוק ולוודא שמגיע לך מה שמגיע לך.
ומי יודע – בפעם הבאה כשאנשים ירקדו לצלילי השיר שלך בגלגלצ – אתה תוכל לרקוד לשם שינוי… בבנק.