אם המורה מאחר ברבע שעה תגלו מה קורה עכשיו
"`html
מה קורה כשמורה מאחר ברבע שעה? תובנות שלא חשבתם עליהן!
כולנו מכירים את הסיטואציה: שעת הלימודים מתקרבת, התלמידים מתיישבים בכיסאותיהם, והם מצפים למורה שיזרים חיים חדשים לשיעור. אלא שהמורה מאחר, עשור שלם של רבע שעה נראה כמו נצח. מה קורה בשעה הזו? האם יש אמת באמרה "זמן הוא כסף"? ממצב הרוח של התלמידים ועד לתחושות של חוסר אונים, יש הרבה דברים שיכולים לקרות כשמורה מאחר.
1. זמן ריק: מה עושים עם זה?
אם המורה מאחר, האוטומט של רוב התלמידים הוא לחפש דרכים למלא את הזמן הפנוי. וזה קורה בכל מיני דרכים:
- שיחות צדדיות על מהות החיים.
- שימוש בטלפונים הניידים למטרות לא תמיד לימודיות.
- ניסיון למצוא את הדרך הטובה ביותר להעביר את הזמן בגבולות הסבירים.
באופן אירוני, פעמים רבות זמן ריק יוצר הזדמנויות חדשות. תלמידים עשויים לגלות תחומי עניין חדשים, לפתח קשרים חברתיים או לשתף רעיונות שלא הייתי על סדר היום אם המורה היה מגיע כמתוכנן.
שאלות ותשובות:
שאלה: האם תלמידים באמת זקוקים למורה כדי ללמוד?
תשובה: בהחלט לא! הם יכולים להשלים את החסר בקלות בעזרת האינטרנט או ספרים.
שאלה: מה ההשפעה של הזמן הפנוי הזה על המורה?
תשובה: המורים עשויים להרגיש לחץ וחרדה, במיוחד אם מגיעים בכיתה השתונות. בסופו של דבר, הם גם בני אדם!
2. מצבי רוח משתנים: חיובי או שלילי?
המורה המאחר יכול לגרום למגוון רחב של רגשות בקרב התלמידים. זה עשוי להתבטא בצחוק, פניקה או אפילו מרדנות. כאן נכנסת לתמונה השפעת הזמן על מצב הרוח:
- יש תלמידים אשר ישמחו על ההזדמנות לא להיות בכיתה כמה דקות נוספות.
- אחרים עשויים להתחיל לחשוש מכך שהשיעור יתפספס
- ולא נניח את ההומור – "האם המורה הלך למכולת?"
אז איך אנחנו מביאים את זה לקצה טוב? מורים עשויים לנצל את הזמן הזה כדי ליצור חוקי משחק חדשים בעצמם. ניתן לקבוע כללים מראש שיביאו את המורים ותלמידים להסכמה. כמו "אם המורה מאחר יותר מעשר דקות, השיעור עובר לשאלה פתוחה!", שזה רעיון עשוי לקדם את תחושת השייכות.
שאלות ותשובות:
שאלה: למה לשעשע את עצמנו במקום לעבוד?
תשובה: כי אופי הלמידה מתפתח גם מרגעים של צחוק ולא רק מתודעה אינטלקטואלית.
3. איך חוויות שליליות יכולות להפוך לחיוביות?
אז הגעתם לנקודה המעניינת: כיצד ניתן להפעיל מחשבות חיוביות גם כשדברים לא מתנהל כמו שצפינו? שימו לב:
- ניצול הזמן לדבר על נושאים לא רשמיים – לפעמים זה מה שאנחנו צריכים!
- עידוד תלמידים להציע רעיונות פעילים – אולי הם יגלו תשובות שהמורה לא חשב עליהן?
- יצירת מערכות יחסים – בונוס של רבע שעה פנויה יכול להוביל לחברות חדשות.
ואם המורה באמת מגיע אחרי רבע שעה, למה שהוא לא יתפוס את ההזדמנות הזו לשדרוג השיעור?
שאלות ותשובות:
שאלה: איך אני יכול לשפר את האווירה בכיתה?
תשובה: גמישות ופתיחות לרעיונות חדשים יכולים לעשות את העבודה!
4. מה המסקנה?
חווית ההמתנה עשויה להיות מאוד משמעותית. במקום לחכות, התלמידים יכולים לעצב את שעוריהם בעצמם, וזה יכול להיות חוויה מפתיעה ומלמדת. אז בפעם הבאה שהמורה מאחר, נסו לזכור שכל רגע הוא הזדמנות, ובהצלחה!
"`