האם כדאי להשקיע באמנות: כל מה שצריך לדעת
תארו לעצמכם לרגע שאתם הולכים בנחת בשדרה יוקרתית בעולם, נכנסים לגאלריה אמנותית, והעין נמשכת לפתע ליצירה אחת ספציפית. לא סתם יצירה יפה. משהו שמרגיש שונה.
יש לה נוכחות. סיפור.
ואז עולה בראש המחשבה. אולי מעבר ליופי ולסיפור, יש כאן גם… השקעה?
העולם הפיננסי מלא באפיקי השקעה מסורתיים: מניות, אג"ח, נדל"ן.
כולם מוכרים. כולם מובנים (בדרך כלל).
אבל מה עם האמנות? האם הציור על הקיר באמת יכול להיות נכס שמייצר תשואה, אולי אפילו מפתיעה, לאורך זמן?
האם עולם המכירות הפומביות המנוצנץ והגאלריות השקטות מסתיר בתוכו הזדמנויות פיננסיות אמיתיות?
או שמא מדובר רק במגרש משחקים לעשירים במיוחד, שפשוט אוהבים לתלות את הכסף שלהם על הקיר?
בואו נצלול לעומק.
נפרוס את כל הקלפים על השולחן. את הפוטנציאל. את הסיכונים (ויש לא מעט).
נבין איך העולם הזה עובד באמת.
ואולי, בסוף המאמר הזה, תסתכלו על יצירות אמנות בצורה קצת אחרת.
אמנות ושקלים: איך גורמים לתמונה לייצר כסף?
ההשקעה באמנות היא לא רעיון חדש.
תמיד היו אספנים עשירים שקנו אמנות מסיבות מגוונות – אהבה, יוקרה, ולפעמים גם כהשקעה לטווח ארוך.
אבל בשנים האחרונות, עם העלייה במחירי אמנים מובילים ועם הופעת פלטפורמות חדשות, הנושא מקבל יותר ויותר תשומת לב.
השוק הזה, שבעבר היה נראה אטום וסודי, מתחיל להיפתח.
אבל האם זה אומר שכל אחד יכול פשוט לקנות ציור ולהתפלל לטוב?
בטח שלא.
כמו כל השקעה, היא דורשת הבנה.
הכנה.
ולפעמים קצת מזל.
למה בכלל לשים את הכסף באמנות? הפיתוי וההבטחה
אז מה גורם לאנשים עם כסף פנוי (או לא כל כך פנוי) להסתכל לכיוון שוק האמנות במקום עוד קרן נאמנות או דירה להשקעה?
הפיתוי #1: פיזור תיק ההשקעות בסטייל
אחד הטיעונים המרכזיים להשקעה באמנות הוא עניין הפיזור.
באופן מסורתי, מחירי האמנות לא מתואמים באופן מושלם (ולפעמים בכלל לא) עם השווקים הפיננסיים הקלאסיים כמו מניות ואג"ח.
כשהבורסה יורדת, לא בטוח שמחירי פיקאסו או ואן גוך יצללו איתה באותו השיעור.
וגם להפך.
זה הופך את האמנות לאפיק שעשוי לעזור להפחית את הסיכון הכולל בתיק השקעות גדול.
יש כאן משהו שהוא "מחוץ לקופסה".
נכס שאינו נתון לאותם כוחות כלכליים יומיומיים שמשפיעים על מניות חברות טכנולוגיה או ריביות בנק ישראל.
הפיתוי #2: התשואה הפוטנציאלית (כן, זה קרה בעבר)
כשאנחנו שומעים על עסקאות אמנות, זה בדרך כלל קשור לסכומים אסטרונומיים.
מאות מיליוני דולרים לציור אחד.
הסיפורים על יצירות שנקנו בזול יחסית לפני עשורים ונמכרו בסכומים דמיוניים היום מלהיבים את הדמיון.
ואלה לא רק סיפורים. זה קורה.
שוק האמנות, בעיקר בקצה העליון שלו, הציג תשואות מרשימות מאוד לאורך תקופות ארוכות.
יש אינדקסים שמנסים למדוד את "שוק האמנות" (כמו Mei Moses Art Index), והם מראים עליות מחירים לאורך זמן.
העניין הוא לדעת לבחור את הסוס הנכון. וזה החלק המורכב.
הפיתוי #3: ההנאה שבעניין
בואו נודה בזה.
להחזיק מניה של חברה זה נחמד (אם היא עולה).
להחזיק אג"ח זה… בטוח? (תלוי של מי).
אבל להחזיק יצירת אמנות שאתה מתחבר אליה, שאפשר לתלות על הקיר, ליהנות ממנה כל יום – זה משהו אחר לגמרי.
זה משלב את הפוטנציאל הפיננסי עם הנאה אישית.
עם יוקרה מסוימת.
עם תחושה של בעלות על משהו ייחודי.
אי אפשר לתלות מניה על הקיר (אלא אם כן מדפיסים את הגרף, שזה לא מומלץ למצב הרוח).
ובעולם שבו הכל וירטואלי, נכס פיזי, מוחשי ויפה, יכול להיות מרענן.
אוקיי, נשמע מעניין. אז מה הקאצ'? 7 דברים שחייבים לדעת לפני שמתלהבים
כמו בחיים, כל דבר שנראה מבריק מדי בדרך כלל מסתיר כמה פינות פחות זוהרות.
שוק האמנות אינו יוצא מן הכלל.
הוא מורכב, הוא סודי לעיתים, ויש בו הרבה מאוד מכשולים למשקיע הלא מנוסה.
1. נוזליות? בקושי. תחשבו על זה כמו על טחב
זה ההבדל הכי גדול אולי בין אמנות לבין מניה או אג"ח.
כשאתם רוצים למכור מניה, אתם נכנסים לאתר הבנק, לוחצים על כפתור, ובתוך שניות הכסף אצלכם (בניכוי עמלות, כמובן).
באמנות?
לא בדיוק.
למכור יצירת אמנות יכול לקחת חודשים. שנים.
אתם צריכים למצוא קונה פוטנציאלי.
לנהל משא ומתן.
לפעמים לעבור דרך גאלריה או בית מכירות פומביות (שגוזרים קופון שמן).
אפילו למצוא מישהו שיהיה מוכן לקנות במחיר שרציתם זו משימה.
האמנות היא נכס לא נוזלי בעליל. אתם "תקועים" איתה הרבה זמן.
2. איך לעזאזל מעריכים את זה? זה לא שיש דוחות כספיים
זה אחד האתגרים הגדולים ביותר.
מה שווה יצירת אמנות מסוימת?
אין לה שווי נכסים, אין לה רווחים עתידיים (במובן הפיננסי הישיר).
הערך נקבע על פי שילוב של גורמים:
- האמן (המוניטין שלו, ההיסטוריה שלו)
- היצירה הספציפית (גודל, חומרים, תקופה, "חשיבות" בקריירה של האמן)
- היסטוריית המכירות שלה (אם יש)
- מצב השוק הנוכחי
- הטרנדים העכשוויים (כן, יש טרנדים גם באמנות)
- האיכות והמצב הפיזי של היצירה
- … והרבה סובייקטיביות.
מה שקונה אחד מוכן לשלם, קונה אחר אולי לא ישלם אפילו חצי.
הערכה היא יותר אמנות (תרתי משמע) ממדע מדויק.
קשה לדעת אם אתם משלמים מחיר "הוגן" כי אין באמת כזה דבר כמו בשוק ההון.
3. זיופים, זיופים, זיופים (ושאלת האותנטיות)
עולם האמנות, כמו כל שוק שבו מסתובבים סכומים גדולים, מושך אליו גם פליליים וזייפנים.
קניית יצירה לא אותנטית יכולה למחוק את כל ההשקעה ברגע.
איך מזהים זיוף?
זה דורש מומחיות אדירה. ידע בהיסטוריה של האמנות, בטכניקות, בחומרים.
והכי חשוב – פרוביננס (Provenance).
שרשרת הבעלות של היצירה מהרגע שיצאה מידי האמן.
מסמכים, קטלוגים, תערוכות בהן הוצגה.
פרוביננס מוכח הוא לרוב ההגנה הכי טובה שלכם (וגם הוא לא תמיד 100%).
קנייה ממקור אמין (גאלריה ידועה, בית מכירות פומביות מוכר) היא קריטית.
4. עמלות ועלויות נסתרות (שהן לא כל כך נסתרות)
כשאתם קונים אמנות, זה לא רק המחיר הנקוב.
בתי מכירות פומביות גובים "עמלת קונה" (Buyer's Premium) שהיא אחוז ניכר מהמחיר הסופי.
גאלריות לרוב לוקחות אחוז מהמכירה מהאמן (או קובעות את המחיר בעצמן).
כשאתם מוכרים, יש "עמלת מוכר" (Seller's Commission) בבתי מכירות.
מעבר לזה יש עלויות:
- ביטוח ליצירה.
- אחסון בתנאים מתאימים (שלא תיהרס או תיגנב).
- שימור ושיקום (אם צריך).
- שמאות והערכה.
- משלוח ואריזה מקצועיים.
כל אלה אוכלים חלק מהותי מהתשואה הפוטנציאלית.
5. שוק קטן ומושפע (החבר'ה הטובים של עולם האמנות)
בניגוד לשוק המניות העולמי הענק, שוק האמנות הוא יחסית קטן ומרוכז.
הוא יכול להיות מושפע מאוד מפעולות של שחקנים גדולים – אספנים על, גאלריות ענק, ומוסדות.
הם יכולים להשפיע על המחירים של אמנים מסוימים.
ליצור באזז סביב טרנדים חדשים.
קשה למשקיע הקטן לנווט בשוק כזה, שבו המידע לא תמיד שקוף לחלוטין.
6. הסיכון הספציפי לאמן או יצירה
השקעה באמנות היא השקעה מאוד מרוכזת.
אתם מהמרים על אמן ספציפי או אפילו על יצירה ספציפית.
אם המוניטין של האמן נפגע (חס וחלילה, מסיבות אישיות או מקצועיות), ערך היצירות שלו יכול לצנוח.
אם יצירה ספציפית נפגעת פיזית, או מתגלה בעיה באותנטיות שלה, ערכה יכול להתאפס.
אין כאן את הפיזור המובנה שיש בקניית מניות של חברה גדולה.
7. זה לא "השקעה פסיבית" בשום צורה
אם חשבתם לקנות יצירה ולשכוח ממנה 20 שנה, אולי כדאי לחשוב שוב.
כדי שהשקעה באמנות תצליח, היא דורשת מעורבות.
להבין את השוק.
לעקוב אחר האמן.
לדעת מתי למכור (ושוב, למי ואיך).
צריך לשמור על היצירה, לבטח אותה, אולי אפילו להציג אותה כדי שתצבור "נראות" (Exposure) ומוניטין.
זה תחביב יקר שתקוע לכם על הקיר, ולא נכס שמנהל את עצמו.
אוקיי, הבנתי את הסיכונים. אז איך בכל זאת אפשר לעשות את זה נכון? (רמז: זה לא קל)
אם אחרי כל האתגרים עדיין בוער בכם הרצון להיכנס לעולם הזה, הנה כמה כיוונים לחשוב עליהם.
צעד 1: ללמוד, ללמוד, ללמוד. ושוב, ללמוד.
זה אולי הטיפ הכי חשוב.
אל תתקרבו לשוק האמנות בלי שיעורי בית רציניים.
- קראו ספרים ומאמרים על שוק האמנות.
- בקרו במוזיאונים ובגאלריות.
- עקבו אחר בתי מכירות פומביות מובילים (סותבי'ס, כריסטי'ס, פיליפס) ועקבו אחר התוצאות שלהם.
- הכירו את האמנים השונים, התקופות השונות, הסגנונות השונים.
- נסו להבין מה הופך אמן אחד למבוקש יותר מאחר.
- הבינו את ההיסטוריה של המחירים ושל הטרנדים.
הידע הוא ההגנה הטובה ביותר שלכם מפני טעויות יקרות.
ומפני זיופים.
ומפני קנייה במחיר מופקע.
צעד 2: למצוא נישה (או: לא חייבים לקנות פיקאסו מיד)
העולם האמנות הוא ענק.
אמנות עתיקה, מודרנית, עכשווית, ציורים, פסלים, צילום, הדפסים, NFT (נושא בפני עצמו…).
אתם לא צריכים (ולא יכולים לרוב) להיות מומחים בכל התחומים.
מומלץ להתמקד בנישה שמעניינת אתכם.
אמן ספציפי, תקופה מסוימת, סגנון מסוים.
התמקדות תאפשר לכם להעמיק את הידע ולהפוך ל"מומחים" בתחום הזה.
ככה תזהו הזדמנויות שאחרים מפספסים.
ותבינו טוב יותר את שווי השוק.
צעד 3: לבנות קשרים (כן, כמו בכל עסק)
עולם האמנות מבוסס במידה רבה על קשרים וידע פנימי.
הכירו סוחרי אמנות אמינים.
קבלו ייעוץ מאוצרים (Curators) או יועצי אמנות (Art Advisors) (רק שימו לב שהאינטרסים שלהם תואמים את שלכם!).
בתי מכירות יכולים להיות מקור טוב למידע.
לבנות רשת קשרים בתחום יכולה לפתוח לכם דלתות לעסקאות מעניינות.
וגם לספק מידע חיוני על מצב השוק והזדמנויות.
צעד 4: תמיד, אבל תמיד, לעשות בדיקות נאותות (Due Diligence)
לפני כל קנייה משמעותית:
- ודאו את האותנטיות של היצירה וקבלו תיעוד מלא של הפרוביננס.
- בדקו את מצב היצירה הפיזי (Report Condition). האם יש נזקים? האם עברה שיקום? מי עשה אותו?
- קבלו חוות דעת שנייה ממומחה חיצוני ואובייקטיבי.
- השוו מחירים של יצירות דומות של אותו אמן שנמכרו לאחרונה.
זה החלק הפחות זוהר, אבל הוא קריטי להגנה על ההשקעה שלכם.
רגע, לא צריך להיות מיליונר בשביל זה?
התפיסה הרווחת היא ששוק האמנות שמור רק למי שמחזיק מטוס פרטי.
ולא, אתם לא חייבים להיות מיליונרים כדי להתחיל.
אמנות עכשווית של אמנים בתחילת דרכם יכולה להיות יחסית נגישה.
קניית הדפסים מהדורות מוגבלות של אמנים מוכרים יותר יכולה להיות אופציה.
ובשנים האחרונות, יש גם דרכים חדשות להשקיע באמנות.
בעלות חלקית (Fractional Ownership): להחזיק פיקסל במונה ליזה (בערך)
כמו בעולם הנדל"ן, גם באמנות התפתחו מודלים של בעלות חלקית.
פלטפורמות מסוימות מאפשרות למשקיעים קטנים לרכוש "מניות" ביצירות אמנות יקרות.
אתם לא מחזיקים את היצירה פיזית, אלא חלק מבעלות עליה.
היצירה לרוב מאוחסנת במחסן מאובטח או מוצגת לציבור.
התקווה היא שערך היצירה יעלה ושתוכלו למכור את החלק שלכם ברווח.
זו דרך להשתתף בשוק היוקרתי בלי לשבור את קופת המדינה (שלכם).
אבל גם כאן יש סיכונים:
- המודל חדש יחסית ולא תמיד מוסדר.
- הנוזליות עדיין יכולה להיות בעיה (מכירת החלק שלכם).
- אתם סומכים על הפלטפורמה שתנהל את הנכס כמו שצריך.
זו אופציה מעניינת, אבל דורשת בדיקה מעמיקה של הפלטפורמה והמודל העסקי שלה.
5 שאלות בוערות על אמנות וכסף: בקיצור ולעניין
ש: האם אמנות זו השקעה טובה יותר ממניות?
ת: לא בהכרח "טובה יותר", היא פשוט שונה. יש לה פוטנציאל לתשואה גבוהה במקרים מסוימים, אבל היא נוזלית פחות, קשה יותר להערכה, ומכילה סיכונים ייחודיים. היא מתאימה יותר לפיזור תיק גדול או למשקיעים עם תשוקה ואהבה לתחום, ויכולת מחקר משמעותית.
ש: איזה סוג אמנות הכי כדאי לקנות להשקעה?
ת: אין תשובה אחת. "בלו צ'יפס" (אמנים מבוססים עם שוק מוכח) נחשבים יציבים יותר אך יקרים. אמנות עכשווית או אמנים בתחילת דרכם יכולים להניב תשואה גבוהה יותר אם תצליחו לזהות את הכוכב הבא, אך הסיכון גבוה בהרבה. זה דורש התמחות בנישה ספציפית.
ש: מהו לוח הזמנים המקובל להשקעה באמנות?
ת: אמנות נחשבת להשקעה לטווח ארוך. לרוב מדובר על החזקה של לפחות 5-10 שנים, ולעיתים קרובות יותר. השוק איטי, ועליות משמעותיות בערך לרוב לוקחות זמן.
ש: מה ההבדל בין קנייה מגאלריה לקנייה בבית מכירות פומביות?
ת: גאלריה לרוב מייצגת אמנים מסוימים, המחירים קבועים (לרוב עם מקום קטן למשא ומתן), והחוויה אישית יותר. בבית מכירות פומביות, המחירים נקבעים בזמן אמת לפי ביקוש והיצע, יש מגוון גדול יותר של יצירות ואמנים, והתהליך פחות אישי ויותר תחרותי. בשני המקרים יש עמלות.
ש: האם אני צריך יועץ אמנות?
ת: אם אין לכם ידע וניסיון משמעותיים בתחום, יועץ אמנות אמין יכול להיות בעל ערך רב. הוא יכול לעזור בזיהוי יצירות, הערכת שווי, בדיקות נאותות, ניהול משא ומתן ואפילו אחסון וביטוח. חשוב לבחור יועץ בעל מוניטין טוב שהאינטרסים שלו תואמים את שלכם (למשל, יועץ שמקבל עמלה קבועה ולא אחוז מהקנייה).
השורה התחתונה: האם שווה להיכנס למיטה חמה (ויקרה) כזו?
השקעה באמנות אינה לכל אחד.
היא לא מתאימה למשקיעים שמחפשים נוזליות, שקיפות מקסימלית, או תשואה מהירה ויציבה.
היא דורשת סבלנות. הרבה ממנה.
היא דורשת מחקר והבנה מעמיקה של שוק מורכב.
היא דורשת נכונות לקחת סיכונים ייחודיים.
אבל.
למשקיעים הנכונים – אלה שיש להם הון פנוי, אלה שמוכנים להשקיע זמן בלמידה, ואלה שיש להם חיבור אמיתי לעולם האמנות – היא יכולה להיות אפיק השקעה מרתק.
אפיק שיכול לספק גם תשואה פיננסית מרשימה.
וגם הנאה אישית ששום מניה או אג"ח לא יוכלו לספק.
זכרו, כמו בכל השקעה: גוונו, עשו שיעורי בית, ואל תשימו את כל הביצים בסל אחד (או ציור אחד).
עולם האמנות פותח את דלתותיו בהיסוס בפני משקיעים חדשים.
האם תהיו אמיצים (וחכמים) מספיק להיכנס פנימה?
הבחירה, והיצירה שתבחרו לתלות על הקיר (או בבנק), כולה שלכם.
בהצלחה.