כמה זמן לוקח לכסף בביט לעבור (האפליקציה)? כל מה שצריך לדעת
"`html
הקשתם 'שלח'. ראיתם את האישור. רגע… איפה הכסף?! כולנו שם. האפליקציות המופלאות האלה כמו ביט שינו את כללי המשחק לגמרי.
פתאום כסף עובר בקליק.
בטלפון.
זה מרגיש כל כך מיידי, כל כך קל, שזה כמעט מפחיד לפעמים.
אבל האם זה *באמת* קסם? או שיש שם מסע נסתר שהכסף שלכם עובר מאחורי הקלעים?
בטח שאלתם את עצמכם לפחות פעם אחת – כמה זמן *בדיוק* לוקח לזה להגיע? ולמה לפעמים זה מרגיש מיידי לגמרי, ולפעמים… פחות?
ולמה לפעמים זה מרגיש שונה מיום ליום, או מבנק לבנק?
אל תדאגו.
נצלול עמוק, עמוק אל תוך המכניקה הפנימית של העברת הכספים הזו שנקראת ביט.
נגלה את כל הסודות.
נבין בדיוק מה קורה מרגע הלחיצה ועד שהכסף נוחת בחשבון היעד.
ובסוף המאמר הזה, תצאו עם תחושה שאתם מומחים בזמני העברה בביט.
תבינו את כל התמונה.
ותפסיקו לנחש.
מוכנים למסע?
מה באמת קורה מאחורי הקלעים של הביט? (זה לא מה שחשבתם)
טוב, אז בואו נשים את הדברים על השולחן.
אנחנו פותחים את האפליקציה.
מקלידים סכום.
בוחרים איש קשר מהרשימה (אחרי שאישרנו שזה האדם הנכון, כן?).
מוודאים שהסכום מדויק.
לוחצים 'שלח'.
וואלה! הכסף עבר. או לפחות האפליקציה אומרת שהוא עבר.
נשמע פשוט, נכון? כמעט *יותר* מדי פשוט.
כי בפועל,
הכסף הזה לא נמצא באפליקציית ביט עצמה. הוא לא יושב באיזה 'ארנק' דיגיטלי של ביט מחכה לצאת לדרך.
הכסף שלכם יושב בבנק שלכם.
בח-ש-ב-ו-ן ה-ב-נ-ק של-כם.
והוא צריך להגיע לחשבון בנק אחר. של מי שמקבל את הכסף.
אז מה התפקיד של ביט בכל הסיפור?
ביט: לא הבנק, אלא הגשר הסופר-מהיר
תחשבו על ביט כעל גשר מתוחכם במיוחד.
או יותר נכון, מערכת תיאום סופר-יעילה שמאפשרת לבנקים "לדבר" אחד עם השני בצורה מיידית כמעט, דרך ממשק ידידותי שאתם מפעילים מהטלפון.
כשלחצתם 'שלח', בעצם נתתם הוראה לבנק שלכם.
הוראה להעביר סכום מסוים.
למישהו ספציפי.
והזיהוי של ה'מישהו הספציפי' הזה נעשה באמצעות מספר הטלפון שלו, שמקושר אצלו בחשבון הבנק (דרך אפליקציית ביט) למספר החשבון האמיתי שלו.
זה כמו לומר לבנק: "קח X שקלים מחשבון מספר Y ושים אותם בחשבון מספר Z, כשאני מזהה את חשבון Z לפי מספר הטלפון הזה והאפליקציה אומרת לי שזה החשבון הנכון".
כל ההתקשרות הזו, בין ביט לבנק שלכם ובין ביט לבנק של המקבל, קורית בשברירי שניה.
אבל העברת הכסף הפיזית (דיגיטלית, כמובן) עדיין עוברת דרך המערכות הבנקאיות.
וזה המקום שבו דברים יכולים להשתנות קצת.
אז כמה זמן *באמת* לוקח לזה לקרות? (המספרים האמיתיים והמיתוסים שהגיע הזמן לנפץ)
הבטחנו תשובות. הנה הן.
ברוב המוחלט של המקרים,
ואנחנו מדברים פה על סטטיסטיקה שנוטה חזק לטובתכם,
הכסף עובר בביט… מיידית.
כן, המיתוס הזה, שלחיצה על 'שלח' והכסף מופיע בצד השני תוך שניות, הוא אמת ברוב המקרים.
זאת המטרה של ביט.
זאת הסיבה שאנחנו כ"כ אוהבים אותה.
היא תוכננה בדיוק כדי לעקוף את העברות הבנקאיות ה"רגילות" שלקחו פעם יום עסקים (או יותר).
מתי ה"מיידיות" היא באמת מיידיות (ולא רק מרגישה ככה)?
כאשר הכל עובד חלק.
כאשר שני הבנקים (של השולח ושל המקבל) מחוברים היטב למערכת של ביט.
וכאשר אין "פקקים" או עניינים מיוחדים בדרך.
בלחיצת כפתור, ביט שולחת הוראה לבנק שלכם, הבנק שלכם מאשר, מעביר את המידע לביט (שמוודאת פרטים), וביט שולחת מידע לבנק המקבל, והבנק המקבל מקבל את ההוראה ונותן זיכוי בחשבון היעד.
כל התהליך הזה, התיאום הזה, קורה ממש בשניות בודדות.
אם הסכום לא חריג,
אם השעה מתאימה (מיד נרחיב על זה!),
ואם אין תקלות במערכת,
הכסף יופיע בחשבון היעד כמעט מיד.
לפעמים אפילו לפני שהספקתם להגיד "ביט".
שאלת בונוס שאנשים שואלים:
שאלה: אם הכסף עובר כל כך מהר, איך זה שפעם זה לקח יום עסקים? מה השתנה?
תשובה: שינוי ענק! פעם העברות בין בנקים עברו דרך מערכות סליקה שפעלו רק בשעות מסוימות ורק בימי עסקים. ביט (ומערכות דומות) בנו תשתית שמאפשרת תקשורת והעברה מהירה ורציפה יותר בין הבנקים, גם מחוץ לשעות הפעילות ה"רגילות". הם בעצם יצרו "מסלול מהיר" לכספים קטנים יחסית.
מתי זה מרגיש קצת יותר איטי? (לא באשמתכם)
אז למה לפעמים זה לוקח דקה? או שתיים? או חמש?
ובכן, גם ב"מסלול המהיר" הזה יכולים להיות לפעמים… מהמורות קטנות.
אלה בדרך כלל לא עיכובים דרמטיים.
הם קורים בגלל דברים כמו:
-
עומס נקודתי על המערכת (של ביט או של אחד הבנקים).
-
בדיקות אוטומטיות שהמערכת עושה (בעיקר בסכומים שהם לא לגמרי קטנים).
-
תקשורת רגעית שקצת "נתקעת" בין הבנקים לביט.
חשוב להבין: עיכוב של דקה או שתיים הוא עדיין נחשב "מיידי" במונחים בנקאיים!
גם אם לנו, בעידן הדיגיטלי שרגיל לכלום-מידית, זה מרגיש כמו נצח.
זה לא סיבה להיכנס ללחץ.
ומתי זה לוקח יותר מכמה דקות? (כאן כבר שווה לבדוק)
אם עברו עשר דקות, רבע שעה, או אפילו שעה, והכסף עדיין לא הופיע… כאן כבר כדאי להתחיל לבדוק.
עיכובים משמעותיים יותר בביט בדרך כלל קורים מסיבות ספציפיות.
בניגוד להעברות בנקאיות "רגילות" שאכן יכולות לקחת עד יום עסקים (ולפעמים יותר בסופ"ש או חגים), העברה דרך ביט *אמורה* להיות מהירה.
אם היא לא – זה יכול להצביע על משהו שדורש בדיקה.
מיד נעבור על כל הגורמים שיכולים להשפיע על המהירות, ואיך לזהות אותם.
עוד שאלה נפוצה במיוחד:
שאלה: קיבלתי הודעה מביט שההעברה בוצעה. זה אומר בוודאות שהכסף כבר בחשבון שלי?
תשובה: ההודעה של ביט היא אישור שההוראה בוצעה בהצלחה מבחינת המערכת שלהם ושהכסף יצא מחשבון השולח. ברוב המקרים, זה אומר שהכסף בדרך לחשבון המקבל ויופיע שם תוך שניות עד דקות ספורות. אבל זה לא *תמיד* אומר שהזיכוי כבר *הופיע בפועל* באפליקציה או באתר של הבנק המקבל. לפעמים יש פער קצר בין רגע קבלת הכסף בבנק לבין רגע הצגתו ללקוח. אם אחרי כמה דקות זה לא מופיע, שווה לבדוק את הגורמים שנפרט מיד.
גורמים שמשפיעים על המהירות: 7 דברים שאתם חייבים להכיר! (לא לפספס!)
אוקיי, הגענו לחלק הבשרני באמת.
למה לפעמים זה טס ולפעמים זה הולך על ארבע?
הנה הגורמים המרכזיים שמשפיעים על מהירות העברת ביט:
1. שעת העברה: האם לשעות העסקים יש משמעות?
באופן עקרוני, ביט נועדה לעבוד 24/7.
גם ב-3 לפנות בוקר ביום שבת.
אבל…
מערכות הבנקים עדיין מושפעות משעות הפעילות.
למרות שהעברת ביט היא "מיידית", העיבוד הסופי שלה בבנק המקבל יכול להיות לפעמים מושפע משעות הפעילות של המערכות הפנימיות שלהם.
העברות שמתבצעות בשעות וימי העסקים (נאמר, ראשון עד חמישי, 8:00-18:00) נוטות להיות חלקות יותר ופחות מועדות לעיכובים קלים.
העברות בסופ"ש או בשעות הלילה המאוחרות עשויות לפעמים (לא תמיד!) לקחת דקה-שתיים יותר, פשוט כי פחות מערכות "ערות" לגמרי בצד הבנק.
2. יום העברה: סופ"ש וחגים – סיפור אחר?
כמו שאמרנו, ביט אמורה לעבוד תמיד.
אבל סופ"ש וחגים לפעמים יוצרים "צוואר בקבוק" קטן.
בגלל שמערכות בנקאיות רבות מריצות תהליכי סגירה או פחות פעילות בסופ"ש, העברות שמתבצעות ממש בסוף יום חמישי או במהלך שישי ושבת עשויות לעבור, אבל לפעמים ייקח להן קצת יותר זמן להופיע סופית בחשבון המקבל.
שוב, לא מדובר על ימים, אלא על דקות נוספות.
אבל זה משהו שכדאי לקחת בחשבון אם אתם עושים העברה "על הקשקש" לפני שבת.
3. הבנק המקבל: האם יש בנקים "מהירים" יותר?
שאלה מצוינת!
וכן, לפעמים יש הבדלים קטנים.
המהירות תלויה לא רק בביט, אלא גם בטכנולוגיה וביעילות של המערכות *בכל אחד מהבנקים* המעורבים בעסקה (הבנק שלכם והבנק של המקבל).
רוב הבנקים הגדולים עובדים מצוין עם ביט.
אבל לפעמים, יכולים להיות הבדלים קטנים בזמני התגובה של המערכות שלהם.
זה לא משהו שאפשר לשלוט עליו כלקוחות, אבל זה גורם שיכול להסביר למה העברה לחבר א' (בנק X) מרגישה מהירה יותר מהעברה לחבר ב' (בנק Y).
4. הסכום המועבר: האם כסף גדול זז לאט יותר?
התשובה היא… כן!
סכומים קטנים ו"רגילים" עוברים כמעט תמיד מיידית.
אבל סכומים גדולים יותר, שמתקרבים למגבלות היומיות או החודשיות שלכם או של המקבל,
או סתם סכומים שהמערכת מזהה כחריגים עבורכם,
עשויים לעבור בדיקות נוספות.
בדיקות אלו הן לגיטימיות ונועדו למנוע הונאות והלבנת הון.
אבל הן לוקחות זמן.
אז העברה של סכום משמעותי יותר יכולה בהחלט להתעכב בדקות ספורות או אפילו יותר, בזמן שהמערכות האוטומטיות (ולפעמים גם גורם אנושי בבנק) מאשרות שהכל תקין.
5. תקינות האפליקציה והרשת: האם הכל מעודכן ויציב?
זה נשמע טריוויאלי, אבל זה קריטי.
ודאו שתמיד יש לכם את הגרסה העדכנית ביותר של אפליקציית ביט.
ודאו שיש לכם קליטה טובה (WiFi או סלולר יציב) כשאתם מבצעים את ההעברה.
אם יש תקלות באפליקציה עצמה,
או בעיות תקשורת,
זה יכול לעכב את שליחת ההוראה לבנק או קבלת האישור חזרה.
לפעמים פשוט לצאת מהאפליקציה ולהיכנס מחדש (אחרי שווידאתם שהאינטרנט עובד) פותר בעיות של "תקיעות".
6. הגדרות החשבון שלך ושל המקבל: יש מגבלות?
כן, יש.
לכל משתמש ביט יש מגבלות סכום יומיות וחודשיות. הן נקבעות על ידי ביט בשיתוף עם הבנקים.
אם אתם מנסים לשלוח סכום שחורג מהמגבלה שלכם,
או אם הנמען כבר הגיע למגבלה שלו,
ההעברה פשוט לא תעבור.
היא לא תתעכב – היא תיכשל.
אז לפני ששולחים סכום גדול, כדאי לוודא שאתם והנמען עומדים במגבלות.
את המגבלות שלכם תוכלו לבדוק באפליקציית ביט.
עוד שאלה חשובה שתחסוך לכם עוגמת נפש:
שאלה: אני מנסה לשלוח סכום שנראה לי רגיל, וההעברה נכשלת מיד. מה הסיבה הכי נפוצה?
תשובה: לרוב, הסיבה הכי נפוצה היא שחציתם את מגבלת הסכום היומית או החודשית שלכם או של המקבל. כדאי לבדוק את המגבלות באפליקציה שלכם (ולבקש מהמקבל לבדוק אצלו אם צריך). סיבות נוספות יכולות להיות בעיה רגעית בחיבור לאינטרנט, או אם פרטי האשראי/החשבון שמקושרים לביט לא מעודכנים או נחסמו.
7. עומס על המערכת: האם יש "שעות עומס" בביט?
כמו כל מערכת טכנולוגית שמשרתת מיליוני אנשים,
גם לביט יש רגעי שיא.
קשה לדעת בדיוק מתי הם (ביט לא מפרסמת נתונים כאלה),
אבל אפשר לשער שזה קורה בשעות הצהריים, בסופי שבוע עמוסים,
או בזמנים שקשורים לתשלומים גדולים (למשל, אחרי קבלת משכורות בחלק מהמקומות).
עומס כזה יכול לגרום לעיכובים קלים.
המערכת פשוט עובדת קשה יותר באותו רגע, ולכל עסקה לוקח שבריר שנייה נוסף לעבור את כל השלבים.
שוב, לא סיבה ללחץ,
אבל הסבר אפשרי למה העברה שלקחה אתמול 2 שניות, לוקחת היום 5.
שאלה קצת צינית (אנחנו אוהבים את זה):
שאלה: רגע, רגע. אז אם הבנקים הם חלק מהסיפור, אולי העיכובים לפעמים קורים כי הבנק שלי "עצלן" או הבנק של המקבל "תקוע"?
תשובה: ובכן… בואו נגיד את זה ככה: מערכות בנקאיות הן מערכות מורכבות ועתיקות, עם שכבות על גבי שכבות של טכנולוגיה. הקישור שלהן למערכות מודרניות כמו ביט הוא הישג מרשים. לרוב, העניינים עובדים חלק. אבל בהחלט ייתכן שלבנקים שונים יש רמות שונות של יעילות בתקשורת עם ביט או במערכות הפנימיות שלהם שקולטות את הכסף. זה לא בהכרח "עצלנות", אלא יותר עניין של ארכיטקטורה טכנולוגית ותיעדוף. וכן, זה יכול להשפיע. קטנה. לרוב.
מה לעשות אם הכסף לא הגיע תוך כמה דקות? (מדריך הישרדות קצר וקל)
טוב, קראתם את הכל.
אתם מבינים איך ביט עובד.
אתם מכירים את הגורמים שמשפיעים על המהירות.
אבל עברו כבר 20 דקות, שעה, שעתיים…
והכסף שהעברתם לא הופיע בחשבון היעד.
מה עושים?
קודם כל: לא להיכנס לפאניקה.
הכסף לא נעלם לחלל.
הוא או בחשבון שלכם, או בדרך, או "תקוע" במערכת וצריך עזרה קטנה כדי להשתחרר.
שלב 1: לנשום עמוק ולבדוק הכל שוב (כן, הכל)
לפעמים הפתרון הכי פשוט הוא הנכון ביותר.
-
וודאו שההעברה באמת יצאה: כנסו להיסטוריית הפעולות בביט. האם ההעברה מופיעה שם כ"בוצעה"? האם קיבלתם אישור בסמס או בהתראה?
-
וודאו את פרטי הנמען: האם שלחתם לאיש הקשר הנכון? האם מספר הטלפון שלו (או מספר החשבון אם זה היה ידני, למרות שבביט זה לרוב לפי טלפון) היה תקין?
-
וודאו את הסכום: האם שלחתם את הסכום הנכון?
-
וודאו את מצב חשבון הבנק שלכם: האם הכסף ירד מהחשבון שלכם? כנסו לאפליקציה או לאתר של הבנק שלכם ובדקו את יתרת העו"ש ותנועות אחרונות. אם הכסף עדיין שם, ההעברה כנראה לא עברה דרך ביט עד הסוף (או שהיא נתקעה ממש בהתחלה).
-
בקשו מהנמען לבדוק שוב ושוב: אולי הוא לא שם לב? אולי האפליקציה שלו לא התרעננה? לפעמים פשוט יציאה וכניסה מחדש לאפליקציית הבנק של המקבל פותרת את העניין.
שלב 2: פנו לתמיכה של ביט (הם שם בשביל זה)
אם וידאתם את כל הנקודות הנ"ל,
והכסף יצא מחשבון הבנק שלכם (ולא הגיע ליעד),
הצעד הבא הוא לפנות לשירות הלקוחות של ביט.
הם רואים את הסטטוס של העסקה במערכת שלהם.
הם יכולים לראות אם היא "תקועה" באיזשהו שלב, או אם יש בעיה ספציפית.
ספקו להם את כל הפרטים:
-
תאריך ושעת ההעברה.
-
סכום ההעברה.
-
מספר הטלפון שלכם ושל הנמען.
-
צילום מסך של אישור ההעברה מביט (אם יש).
-
צילום מסך שמראה שהכסף ירד מהחשבון שלכם (אם ירד).
הם בדרך כלל יכולים לתת לכם תשובה או לטפל בבעיה במהירות יחסית.
שאלה של סבלנות:
שאלה: כמה זמן אחרי פנייה לתמיכה של ביט אני אמור לקבל תשובה או פתרון?
תשובה: זה תלוי בעומס שלהם ובמורכבות הבעיה. במקרים פשוטים (למשל, עסקה שנתקעה רגעית והם יכולים לראות את זה ולדחוף אותה), זה יכול לקחת שעות ספורות. במקרים מורכבים יותר, שדורשים בדיקה מול הבנקים, זה יכול לקחת יותר זמן. חשוב לעקוב אחרי הפנייה שפתחתם ולוודא שקיבלתם מספר פנייה.
שלב 3: מתי לערב את הבנק? (בדרך כלל אחרי ביט)
ברוב המקרים, הטיפול עובר דרך ביט.
הם הממשק הראשי.
תפנו לבנק שלכם רק אם:
-
הכסף ירד מחשבון הבנק שלכם, אבל ביט אומרת שההעברה לא יצאה או שיש בעיה אצלהם.
-
שירות הלקוחות של ביט מפנה אתכם לבנק שלכם או לבנק של המקבל.
-
עבר זמן רב (יותר מיום עסקים) והכסף עדיין לא הגיע, וגם ביט וגם הבנק שלכם לא נותנים תשובה ברורה.
פנייה לבנק בדרך כלל מורכבת יותר ולוקחת יותר זמן מתמיכה בביט, אז עדיף להתחיל מהם.
הביט והעתיד: האם זה יכול להיות אפילו יותר מהיר? (תשובה מפתיעה)
המערכות הפיננסיות בעולם, וגם בישראל, מתפתחות כל הזמן.
יש מגמה ברורה למעבר לעבר תשלומים מיידיים לחלוטין.
בנקים משקיעים בטכנולוגיות חדשות.
רגולציה חדשה (למשל, בנוגע ל"בנקאות פתוחה") אמורה לשפר את התקשורת בין גופים פיננסיים שונים.
מצד אחד, ביט כבר היום *כמעט* מיידית ברוב המקרים.
מצד שני, תמיד יש מקום לשיפור.
האם נגיע ליום שבו כל העברה, בכל סכום, בכל שעה, תהיה *באמת* מיידית לחלוטין, ללא שום אפשרות לעיכוב של יותר משבריר שנייה?
אולי.
הכיוון ברור.
אבל צריך לזכור שמערכות פיננסיות חייבות להיות בטוחות ויציבות מעל לכל.
ולפעמים, בדיקות האבטחה האלה דורשות קצת זמן.
גם אם אנחנו לא אוהבים את זה.
שאלה לקינוח:
שאלה: האם אפליקציות תשלום אחרות כמו פייבוקס או פפר פיי פועלות אחרת מבחינת זמני העברה?
תשובה: הן פועלות על עקרונות דומים מאוד. כולן משמשות כממשק ידידותי שמבצע העברות בפועל בין חשבונות בנק, לרוב על בסיס מספר טלפון, וכולן מתממשקות למערכות הבנקאיות. זמני העברה בהן דומים מאוד לאלה של ביט, וגם עליהן חלים גורמים דומים המשפיעים על המהירות (שעת העברה, סכום, בנקים וכו').
לסיכום: סבלנות זה שם המשחק (וגם הבנה)
אז הבנו הכל.
העברת כסף בביט היא לא קסם.
היא מערכת טכנולוגית מתוחכמת.
שמבוססת על התשתית הבנקאית הקיימת.
ברוב המכריע של המקרים, היא סופר מהירה ומיידית.
הכסף מגיע תוך שניות ספורות.
אבל יש גורמים שיכולים להשפיע על המהירות:
שעת העברה.
יום בשבוע.
הבנקים המעורבים.
גודל הסכום.
ותקינות המערכות.
אם יש עיכוב, לרוב מדובר רק בכמה דקות.
ואם העיכוב משמעותי יותר, עכשיו אתם יודעים את השלבים:
לבצע בדיקה עצמית קצרה.
ולפנות לתמיכה של ביט.
הבנה של כל התהליך הזה תחסוך לכם הרבה מתח ואי-ודאות.
ביט היא עדיין כלי מדהים ונוח.
ועכשיו אתם יודעים בדיוק איך הוא עובד.
ומתי לצפות לכסף.
או לכל הפחות,
מתי להתחיל לשאול שאלות.
"`