לא מצליח להניע את הרכב הנה מה שצריך לעשות
לא מצליח להניע את הרכב? אולי זאת לא הסוללה. ואולי זה אתה.
מה זה אומר כשאתה תקוע באמצע החיים – תרתי משמע?
אז אתה מתיישב במכונית, מפתח ביד, סיבוב קטן, שנייה של שקט… ואז – כלום. אפס. נאדה. הדממה מוחלטת שבדרך כלל שייכת רק למדיטציות בבהיקוה באי בודד. ואתה כבר מאחר לעבודה, או לחתונה של הדוד יצחק, או סתם מת מהחום.
נכון, יש מצב שזה פשוט המצבר. אבל מה אם זה יותר מזה? מה אם הרכב שלך בעצם מנסה להגיד לך משהו? אולי המכונית שלך עברה מספיק, ולא בא לה על עוד יום של עמידה בפקקים איתך? או, לחילופין – אולי הטכנולוגיה השתנתה ולא טרחת להתעדכן מאז הפיאט 127?
רגע אחד, אז למה המכונית לא מניעה בעצם?
בוא נפרק את זה טכנולוגית (ואל תדאג, נעשה את זה בלי שאתה תרגיש שאתה בשיעור פיזיקה עם מורה שממש היה צריך לקחת חופש).
1. המצבר עשה את שלו
זה המקום הכי טבעי לבדוק בו: הסוללה. במיוחד אם אתה מפעיל את הרדיו או את הפנסים והמכונית מתנהגת כמו שאתה מתנהג כשאתה קם ביום ראשון – בקושי.
- בוסטר: אם אתה שומע קליק אבל הרכב לא מתניע, חבר בוסטר – זה יכול להחזיר אותו לחיים. אם לא – נמשיך לחפור.
- בדוק קורוזיה: החוטים שנראים כאילו הם נאכלו על ידי קואלה עצבנית? זה רע. מאוד.
2. מתג ההתנעה מת?
אם אתה לוחץ על כפתור 'Start' ולא קורה כלום, כנראה שהבעיה לא בסוללה – אלא במתג עצמו. כן, אותו כפתור דרמטי שמרגיש כאילו אתה מפעיל חללית.
3. יש לך מפתח חכם מדי
הרכבים החדשים מתעקשים על סנכרון עם המפתח החכם. אם הסוללה של המפתח גוססת – גם הרכב יכנס לדיכאון. אתה תלחץ, תצעק, תבכה, וזה יגמר בחרדה.
4. סטרטר, או שמא שחקן יווני?
הסטרטר אחראי על התנעה ראשונית של המנוע. אם אתה שומע קליקים – זו נשמעת כמו הבעיה.
- טריק למתחכמים: תנסה לדפוק בעדינות (מאוד!) על הסטרטר עם פטיש גומי. כן, זה אמיתי. לעיתים זה עוזר לו "להתעורר" רגע לפני שאתה מזמין גרר.
5. דלק? כן, שכחת דלק
אנחנו לא שופטים. כולנו היינו שם לפחות פעם אחת. אבל אם אתה רואה אפס ברזרבה… אולי זו התשובה.
5 שאלות שאנשים כל הזמן שואלים כשהרכב מסרב להניע
- ש: הדלקתי את הפנסים בלילה, זה מדלל את המצבר?
ת: כן, בעיקר אם אתה שוכח אותם דלוקים ל-8 שעות. זה למעשה אחד מגורמי המוות השקטים של המצבר. - ש: אם אני מדחף את הרכב – זה פותר משהו?
ת: לדגמים ישנים יותר, כן. לדגמים חדשים? כנראה תגרום להם טראומה רגשית. - ש: למה הרכב שלי עושה "טק-טק-טק" אבל לא מתניע?
ת: הצליל הזה מגיע מסוללה חלשה או סטרטר שעבר זמנו. או שניהם. - ש: אם אני מרסס ספריי כלשהו לתוך המנוע – זה יעזור?
ת: כן, אם אתה משתתף בפסטיבל רכב שנות ה-80. אחרת? אל תנסה את זה בבית. - ש: נדלקה לי נורה כתומה עם ציור של מנוע. כדאי לדאוג?
ת: נו, ברור שכן. זה כמו לקבל מייל מהבוס שכתוב בו "דבר איתי דחוף".
רכבים חכמים – תכנית הילדים של דאונלוד כישלון
רכבים שהם בעצם טלפונים על גלגלים
ברוכים הבאים לעידן שבו גם הרכב שלך צריך עדכוני תוכנה. ואנחנו לא מדברים על מערכת הניווט. ברגעים מסוימים, רכבים היום פשוט יכולים להחליט – "סורי, אתה לא מתאים לי היום. בוא נדבר מחר". למה? כי פיירוול, כי תוכנה שקרסה, או כי החיישן של הבלם לא מרוצה מרמת הלחות.
הדלקת צ'ק אינג'ין? בדוק קודם באפליקציה
כן, יש מצבים שבהם הרכב שלך מציג תקלה, כשבפועל כל מה שדרוש זה עדכון בקוד, או ריסטארט. כלומר, מה שפעם היה בעיית חשמל – היום זה בעיית UI. מסך מגע שלא מגיב? זה לא שאתה משוגע. זו הטכנולוגיה שמסרבת להקשיב.
האם מכונאים עדיין קיימים או שזה הכל צ'אט בינה מלאכותית?
אם פעם מכונאי היה משמן, בודק פלאגים ומסתובב עם סיגריה בזווית הפה, היום הוא מחבר את הרכב לפרויקטור שמפענח את קוד התקלה ואומר לו אם זה בעיית תוכנה, חיישן שמסרב לשתף פעולה או פשוט – אתה שכחת לשחרר את ההנדברקס.
- כן, יש עדיין מכונאים! הם פשוט מדברים הרבה יותר עם טבלטים ופחות עם מפתחות ברגים.
- 99% מהקריאות בהן הרכב לא מניע – נפתרות עם אבחנה פשוטה ברמת הסוללה, מתג התנעה או בעיית חיישן.
רגע, ואיך אף אחד לא מדבר על הבעיה האמיתית?
הסחות דעת טכנולוגית = טעויות אנוש מפוארות
לפעמים, פשוט שכחת שידית ההילוכים על P ולא על N. או ששכחת לשים רגל על הבלם כשאתה לוחץ על כפתור ההתנעה. למה? כי הראש שלך עסוק בהודעת הוואטסאפ שכתבה לך "חייבים לדבר".
כלומר – יתכן שהבעיה זה… אתה.
העתיד: האם אנחנו באמת רוצים מכוניות שמניעות את עצמן?
חכו, אנחנו בדרך לשם – רכבים חשמליים, אוטונומיים, מתממשקים עם האלקסה. אבל תכלס, התשובה לשאלה האם אנחנו באמת מוכנים לזה כנראה עדיין לא ברורה. מצד אחד – פחות תקלות מכניות. מצד שני – באג בתוכנה יהרוס לך את היום.
אז מה עושים כשמכונית מסרבת לזוז ואתה מלך הייאוש?
- ראשית: להירגע. גם היא לחוצה.
- שנית: לבדוק מצבר. לבד. עם חבר. עם שכן. עם חתול.
- שלישית: לנסות התנעה עם בוסטר – אבל לא לנסות לדחוף טסלה במדרון. באמת. אל תעשה את זה.
- אם כלום לא עוזר: תעבור לאופניים. בלי כפתור הנעה. רק שרירים ורוח.
נו, אז אתה עדיין תקוע או שכבר הבנת?
בין אם זה המצבר, הסטרטר או סתם יום רע, רוב הבעיות שנראות כמו סוף העולם נפתרות תוך דקות – אם רק תדע איפה לחפש. ואפילו אם אתה נלחם בקוד תקלה אכזרי של רכב חכם עם אגו, אל תשכח – גם הגרר מהיר ממה שאתה מדמיין, ויש הרבה אנשים שעברו את זה לפניך.
בפעם הבאה שזה קורה? אתה תדע בדיוק מה לבדוק. פשוט תגגל אותנו שוב. אנחנו נהיה פה – עם הרבה הומור, טיפ טכנולוגי וניסיון להציל את השפיות שלך מהמנוע שמתעקש לא לזוז.
ואם שום דבר לא עבד? אולי הגיע הזמן לקנות קורקינט.