עולם מקביל – נפלאות ייבוא הרכב
ייבוא מקביל באופן כללי הוא מהלך שנועד לחסוך כסף לצרכנים. ככל שמדובר בשוק הרכב – מדובר בהרבה מאד כסף ובחסכון שמגיע עם ערכים נוספים. האם אתם מכירים את העולם הזה מספיק?
זאב נחמנזון
מאז שהייבוא המקביל הפך לדבר לגיטימי וחוקי בארץ, נדמה שכל מוצר שיש לו יבואן רשמי יש גם יבואן מקביל. החל מקלפי משחק לילדים, מוצרי מזון בסיסיים, ביגוד ואופנה, טכנולוגיה, ופסגת התחום – רכבים. מעבר לפערי מחיר שלפעמים אינם משמעותיים (ובמקרים מסוימים הם אף גבוהים יותר משל היבואן הרשמי), הייבוא המקביל מגביר את התחרות ומכתיב לא פעם חוקי משחק חדשים הפועלים לטובת הצרכן הסופי. לתו המחיר מצטרפים ערכים כמו שירות, אחריות ואיכות, וגם אלו מהווים שיקול בבחירת המוצר ואיפה לקנות אותו. לפני קצת פחות מ-15 שנה אושר לראשונה בישראל יבוא מקביל של כלי רכב, כשכאן פערי המחיר עצומים והרגולציה על המהלך אינה מתפשרת על שירות ובטיחות. מבחינת הלקוחות מדובר בלא פחות ממהפכה צרכנית.
הגדלת פערים
באופן תיאורטי, כל אדם יכול לייבא לעצמו רכב מחו"ל לפי בחירתו ובהתאמה אישית לכל דורש. באופן מעשי זה בדרך כלל מאד לא משתלם. מס הקנייה על רכבים בארץ עומד על כ-90%, התקנים המחמירים של משרד התחבורה והבירוקרטיה הידועה לשמצה יהפכו את הייבוא הפרטי ליקר בעשרות אחוזים ואת תהליך העלייה על הכביש למסואב ומתמשך. ייבוא מקביל, לעומת זאת, מתבצע כאשר היבואן רוכש כמות מסחרית של מותג ודגם רכב מסוים, אך במקום להתנהל מול יצרן הרכב הוא עושה זאת מול יבואן אחר. אם לצורך העניין יבואן רכב בארה"ב, רוכש מאות אלפי מכוניות מאותו דגם במחיר נמוך מהיבואן הרשמי הישראלי, שרוכש כמה אלפים בודדים – הוא יקבל מן הסתם מחיר נמוך משמעותית מזה שיצרן הרכב ייתן ליבואן הקטן. היבואן המקביל יוכל לרכוש מאותו יבואן אמריקאי דגמים במחיר נמוך ומשתלם יותר. עם זאת חשוב מאד להביא בחשבון כי רמות הגימור והאבזור תהיינה לפעמים שונות מאלו של היבואן הרשמי בארץ. לא תמיד לרעה, אך ייתכן ויהיה פער עיצובי או אבזורי.
מקביל, לא מגביל
ככל שזה מגיע לאחריות, שירותים ותיקונים, הנה עובדה מעניינת. מי שאמון על תיקונים במסגרת האחריות לרכב הוא היבואן הרשמי, גם אם מדובר ברכב שנרכש מיבואן מקביל. בקצה האחריות נמצא יצרן רכב, ומי שמייצג אותו בישראל אחראי לתיקונים (שוב, במסגרת האחריות על הרכב). היבואנים הרשמיים לא ממש אהבו את הרעיון וב-2016 אף הגישו תביעה נגד משרד התחבורה במטרה להסיר את האחריות מעליהם, אך התביעה הזו נדחתה, ובפועל כל מי שרוכש רכב מיבואן מקביל בישראל זכאי לאותה אחריות כאילו רכש אותו מיבואן רשמי. נוסף על כך, גם עניין הטיפולים השוטפים תקף באותו אופן, ובעל רכב שנרכש אצל יבואן מקביל רשאי לטפל בו בכל מוסך מורשה ובכל מוסך של היבואן הרשמי, תוך קבלת חלפים מקוריים, מידע טכני, טיפול באמצעות מכשור טכנולוגי מתאים ושמירת היסטוריית טיפולים של הרכב.
עניין של רישום
אם לכאורה קיים איזשהו מכשול פסיכולוגי ברכישת רכב מיבואן מקביל, מדובר בהליך הרישום. אנשים רבים נוטים לחשוש כי רכב מיבואן מקביל יירשם כ"יד שנייה". אך אין שום סיבה לחשש. גם היבואן המקביל נחשב ומוכר במשרד התחבורה כגוף מקצועי ומוסמך לסחר ברכבים, ועל כן רישום רכב שנקנה דרכו זהה לחלוטין לרישום רכב מיבואן רשמי, והבעלים המאושר יופיע ראשון ברישיון.
הזדמנויות ואמירות
יבוא מקביל של רכבים נושא בתוכו אמירה צרכנית. בתחום שמלכתחילה הוא אחד היקרים ומהודקים בארץ, יש מקום לתחרות הוגנת על ליבו וארנקו של הלקוח. במישור הכלכלי התחרות הזו חוסכת אלפי ועשרות אלפי שקלים לצרכן הסופי, ומנגד מחזקת את שוק הרכב הישראלי ומייצבת אותו. מעבר לכך, מעבר להשוואת מחירים מתבקשת, כדאי לפעמים לבדוק אילו דגמים מגיעים לארץ ביבוא מקביל. לעתים הפער הכספי בדגמים מסוימים יכול להיות אדיר ולאפשר לכם לקנות רכב שחשבתם כי הוא מחוץ לתקציב שלכם.
רכישה מהנה.