השנה שלהן: מה הביא לעליית שוק המשומשות בישראל?

ב-2021 נרשמה צמיחה מפתיעה במחירי המשומשות, בשיעורים של 7.6% ויותר. זאת, בשל שילוב בין בעיות אספקה, נזקי הקורונה ואפילו הלך רוח משברי ששרר בציבור. האם המחירים יוסיפו לעלות, או שמדובר באנומליה נקודתית? יצאנו לבדוק 

אורן הדר

שנת 2021 תיזכר לעד כמפתיעה במיוחד עם מה שהתרחש בענף המשומשות: לראשונה נרשמה עלייה חוצת-קטגוריות במחיריהן, כשמדובר בדגמים "צעירים" ובמכוניות ותיקות כאחד. מה גרם לכך, כמה עולה כיום רכב יד שניה, היכן עדיין ניתן לרכוש אחד במחיר נגיש – והאם הוא צפוי לעלות או לרדת בהמשך השנה הנוכחית ואחריה? הישארו איתנו, הנתונים מפתיעים.

עד כמה טיפס מחיר המשומשות?

נתוני העברת בעלות מראים כי ב-2021 בוצעו קרוב למיליון עסקאות רכב משומש, המהוות צמיחה של כ-13% בהשוואה ל-2020. בהתאם לצמיחה בביקוש, עלו גם המחירים בצורה שלא נראתה מזה שנים רבות.

העליות הבולטות ביותר במחיר רכבי היד השניה זוהו באביב שעבר; למשל, ערכה של יונדאי i20 שאך נרכשה עלה בכ-5,000 שקל, ובמחירון לוי יצחק שפורסם בקיץ כבר נצפו זינוקים של ממש: הסקודה קודיאק שנתון 2021 התייקרה ב-7.6%, הטסלה מודל 3 התייקרה ב-3% ודגמים רבים נוספים רשמו צמיחה של 1%-3%.

באופן דומה, התייקרו גם דגמים ישנים יותר של רכבי יד שניה: יונדאי i30 מ-2009 התייקרה ב-7.27%, אאודי A4 מ-2010 התייקרה ביותר מ-5% וגם רכבים למכירה מבית אלפא רומיאו, ביואיק ויצרניות אחרות שפחות מתבלטות בשמירת הערך, התייקרו משמעותית.

חשוב לזכור כי נתוני הצמיחה כוללים גם רכבים משומשים סטנדרטיים שנרכשו בעסקאות אישיות ומול ספקים מוסמכים, כמו גם בכאלו של רכבים חדשים עם 0 ק"מ, הנרכשים על-ידי חברות הליסינג ומוצעים לצרכן במחיר נגיש ובחבילות מימון שונות.

מדוע זינק הביקוש? 

הצמיחה בביקוש לא מתרחשת בחלל ריק אלא כתגובה לשורת תמורות בשוק הרכב העולמי, המושפע רבות מטרנדים וסוגיות מסחריות. מה גרם לביקוש אם כן לזנק ב-2021?

  • משבר השבבים העולמי. שיבושים מתמשכים בשרשרת האספקה של תעשיית הסיליקון מקשים על ייצור רכיבי מנועים וחיישנים, מה שמשבש בתורו את שיעור מסירות הרכבים. מקור המשבר הוא בבחירת מערכי הייצור בסין להתמקד בסמארטפונים ומוצרי אלקטרוניקה בידורית על חשבון עולם הרכב. נהגים רבים תכננו להחליף את מכוניתם בחדשה וכשראו כי היבואנים לא מקבלים מכוניות חדשות, פשוט בחרו רכב יד שניה משנתון קרוב, או מכונית 0 ק"מ מליסינג.
  • מגיפת הקורונה. המחלה היכתה קשות בכל השווקים ופגעה בכל כיס. בהתאמה, נהגים העדיפו שלא לרכוש רכב חדש אלא לחסוך ולהשתדרג במכונית משומשת. המגיפה השפיעה גם על יכולת ייצור הרכיבים; ספקים במזרח הרחוק סגרו פסי ייצור לזמן ממושך בגין תחלואה, מה שעיכב אף יותר את מסירת המכוניות החדשות. כמו כן, לא מן הנמנע שאנשים שהיו רגילים לנסוע בתחבורה ציבורית ויתרו על כך מטעמי בריאות וחשש מהדבקה, ואף בחרו לרכוש מכונית יד שניה במחיר נגיש.
  • העברת תחושת משבר מצד היבואנים. מסירת מכוניות חדשות אמנם התעכבה בגלל מגבלות ייצור ובחירת היצרנים להעדיף שווקים אחרים על פני ישראל – אך לפי הערכות, גורמים בתעשיית הרכב בחרו לשדר תחושה קצת יותר משברית ממה שהתרחש בפועל. בסוף 2021 התברר שהיתה זו השנה הטובה ביותר למכירות רכב חדש בישראל: נמסרו קרוב ל-290,000 מכוניות ויצרניות כיונדאי רשמו צמיחה של 29% בהשוואה לשנה קודמת. אך בטרם נחשפו המספרים, שררה בציבור תחושה של מחסור חמור בגינו מי שלא ירכוש מכונית כעת, עלול להיתקע בלי גם בהמשך. קשה לקבוע עד כמה מהותי היה אלמנט זה בדחיפת הצרכן לקנות מכונית משומשת. אך תרבות הצריכה הישראלית מתאפיינת בחיפושי חלון הזדמנויות וחשש לפספס אחת משתלמת ולכן, יתכן והלך הרוח המשברי שיחק תפקיד בקבלת ההחלטה של הרוכש.

האם המגמה תימשך? 

נתוני השליש הראשון של 2022 מצביעים על ירידה בהעברות בעלות של כלי רכב משומשים בישראל. האם הזינוק של 2021 היה אנומליה, או מגמה שתימשך? במבט ראשון, המספרים של השליש הראשון שופכים מים צוננים על שוק המשומשות הלוהט, עם ירידה של כ-4%.

ואולם, מומחים סבורים שמדובר בתחילת ההתייצבות – תחילת תנועה של חזרה למחירים שהכרנו. למשל, אנליסטים מחברת KPMG סבורים כי ברבעון הרביעי ירדו מחירי המשומשות וישובו לקדמותם בתחילת 2023. יחד עם זאת, חשוב לזכור שמגבלות הייצור של מכוניות חדשות עדיין קיימות ושרירות; תעשיית הרכב העולמית טרם נחלצה מהסחרור של משבר השבבים ולפי הערכות, לא תתאושש במלואה עד 2024.

גורם נוסף הנכנס לתמונה ומחריף את סוגיית הייצור הוא המלחמה באירופה, שהשפעתה כפולה: הראשונה היא עצירת ייצור הניקל באוקראינה, כשמדובר בחומר חיוני למערכי סוללות של רכב חשמלי. השנייה היא התייקרות הדלק העולמית, על רקע חרמות שהוטלו על רוסיה. המשמעות היא שיש יותר ביקוש לרכב חשמלי חסכוני ובה בשעה יותר קשה ויקר לייצר מכוניות שכאלה. אין לדעת כמה זמן יימשך העימות באוקראינה וכיצד יסתבך, אך לבטח ישפיע גם הוא על מוטיבציית הנהגים לחכות למכונית חדשה, או לבחור במשומשת צעירה.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:

קמגרה

תפקוד לקוי של זיקפה היא הפרעה מינית נפוצה המשפיעה על גברים ויכולה להיגרם על ידי גורמים רבים כמו מצבים פיזיים, פסיכולוגיים או רפואיים. זהו מצב

קרא עוד »

עבירות סמים

הבעיה עם עבירות סמים היא שלעיתים קרובות קשה לאנשים לדעת מה הם יכולים לעשות אם הם הואשמו בפשע זה. הם אולי לא יודעים מה האפשרויות

קרא עוד »