מעוניינים לרכוש רכב חשמלי? הנה כמה טיפים שיעזרו לכם בדרך לשם
כמה תעלה כל נסיעה לעומת רכב רגיל? מה לגבי שגרת הטיפולים ומה צריך לדעת לגבי עמדת הטעינה הביתית או הביטוח המקיף? כל התשובות כאן
– יוני אביב –
לכל אחד מאיתנו יש את החבר הזה ש"מבין במכוניות", אותו אחד שכולם מדברים אתו כדי להתייעץ לפני רכישה של רכב חדש או משומש. ההוא שיודע להגיד לך לאיזה דגם יש ביצועים טובים או חלל פנימי מפנק, ומאיזה דגמים כדאי לשמור מרחק אפילו כשהם חונים. העניין הוא שגם החבר הזה נאלץ לאחרונה לעבור השתלמות קצרה, בנושא רכבים חשמליים לגמרי. ככה זה כשמדובר בסגמנט מוטורי חדש כמעט לחלוטין, שמצד אחד צומח במהירות מסחררת, ומצד שני, לא נמצא בינינו מספיק זמן כדי שנצליח לאסוף מידע מספיק מבוסס לאורך שנים. אז עם כל הכבוד לחבר שמבין, הנה כמה דברים שכדאי לדעת מראש, לפני שמצטרפים למהפכה החשמלית שסוחפת את עולם הרכב בשנים האחרונות.
רכב חשמלי – בשביל מה זה טוב?
נתחיל מהסיבה העיקרית שמובילה לנסיקה המטורפת במכירות של הרכבים החשמליים: כסף. בשלב זה עדיין אי אפשר להגיד שמחירם של רכבים חשמליים לגמרי נמוך יותר משל הדגמים המקבילים שלהם שעדיין מונעים בבנזין, אבל כמו שיודע כל מי שהיה בבעלותו רכב אי פעם – זה ממשיך לעלות לכם כסף גם הרבה אחרי שקרעתם את הניילונים. אלא שלרכבים חשמליים יש יתרון עצום בקטגוריה הזאת, כי בישראל מחיר החשמל זול משמעותית ממחיר הדלק, מה שמוביל לכך שנהג במכונית חשמלית ישלם בערך חמישית ממה שישלם נהג מכונית רגילה, תכפילו את העובדה הזאת במאות או אלפי נסיעות קצרות או ארוכות לאורך השנה, ותקבלו חיסכון של אלפי שקלים בשנה, רק על סעיף ה"אנרגיה".
אבל החיסכון לא נגמר שם. היות ומכוניות חשמליות כוללות הרבה פחות מכלולים ומערכות פנימיות ממכוניות המכילות מנוע בעירה פנימי רגיל, גם התחזוקה השוטפת זולה יותר כאן. מהסיבה הפשוטה שיש הרבה פחות שמנים, דלקים, וצינורות שעלולים להתקלקל בכל רגע נתון, או סתם זקוקים לתשומת לב תדירה יותר מהמוסכניק שלכם.
מצד שני, בעלי מכוניות חשמליות ימצאו עצמם לרוב מול הוצאה ראשונית שממנה בעלי מכוניות רגילות פטורים: עמדת הטעינה הביתית. נכון, כיום כבר פרושות ברחבי ישראל המון עמדות טעינה ציבוריות, במרכזי הערים, ליד בנייני משרדים או בחניונים של מרכזי קניות, אבל נדיר למצוא בעלי מכוניות חשמליות שיסתמכו רק עליהן, מה שאומר רכישה + התקנה של עמדת טעינה ביתית. כאן, כבר מדובר בהוצאה של כמה אלפי שקלים, וגם זה רק אחרי שהקדשנו את החניה הפרטית שלנו לטובת העניין, או וידאנו עם שאר הדיירים בבניין שאין להם בעיה עקרונית עם ההתקנה. לאחר מכן, יש עוד לתכנן את המיקום הספציפי של עמדת הטעינה, ולאימוד את המרחק מ"הקופסה" עד לפתח הטעינה של המכונית.
אחת הסוגיות הכי רלוונטיות עבור כל רוכש פוטנציאלי של מכונית חשמלית, היא טווח הנסיעה שלו בשגרה. היום כבר כבישי ישראל מלאים ברכבים שיודעים לעבור 300 קילומטרים ויותר בין טעינה לטעינה, אבל אם אתם משתמשים ברכב לטובת נסיעות יומיומיות ארוכות, גודל הסוללה וטווח הנסיעה הם בהחלט פרמטרים שיש לתת עליהם את הדעת בבואנו לרכוש מכונית חשמלית לגמרי.
אגב, אם ברכישת רכב חדש עם מנוע רגיל נקבל בדרך כלל אחריות של שנתיים או שלוש עבור תקלות גדולות במכלולים העיקריים של הרכב, הרי שבמכונית חשמלית יש סעיף אחריות ספציפי לסוללה הנטענת. מספר שנות האחריות משתנה בין היצרניות השונות, אבל בכל מקרה צריך לקחת בחשבון שסוללה בת 4 כנראה תתפקד מעט פחות טוב מסוללה זהה אבל חדשה לגמרי, וגם זה רק בהנחה שנקפיד על טעינה לפי כל כללי הטקס. בנוסף, אם כבר יש אחריות מיוחדת לסוללה, בטח לא יפתיע אתכם לשמוע שחברות הביטוח השונות כבר מציעות ביטוח מקיף לרכב עבור מכוניות חשמליות. כזה שמספק כיסוי ביטוחי (כולל ביטוח צד ג') לרכבים, לרבות שירותי דרך וגרירה הרלוונטיים למכוניות מהסוג הזה, ואפילו כיסוי ביטוחי לעמדות הטעינה הפרטיות המותקנים בבתים.
לסיכום, רכישת רכב חשמלי חדש או משומש היא כבר אופציה אמיתית עבור ישראלים אשר מעוניינים להחליף את רכבם, ולצד היתרונות הברורים שפורטו כאן, יש לקחת בחשבון גם את שאר האתגרים והאלמנטים של אחזקת רכב כזה. מה שבטוח, תוך שנה או שנתיים לכל היותר, גם החבר הזה שלכם שמבין במכוניות, כבר יבין מספיק במכוניות חשמליות והכי חשוב שתמיד, תיסעו בזהירות.