איך השתלטו המותגים הסינים על שוק הרכב החשמלי בישראל?

רכב חשמלי סיני הגיע לחמישייה הפותחת של המסירות בחודשיים הראשונים של השנה – והמגמה צפויה להתעצם; יצרניות סיניות כובשות גם שווקים אחרים, בזכות יתרונות מפתיעים שאין לחברות בקוריאה, יפן, אירופה וארה"ב.

אורן הדר

ישראלים רבים נוהרים אחר מכוניות חשמליות, ודגמי רכב חשמלי סיני מתקרבים לצמרת הטבלה. המספרים לא משקרים: בחודשיים הראשונים של 2023 נמסרו 76,328 כלי רכב, מהם כ-15% מכוניות חשמליות – ולמקום החמישי בטבלה הכוללת הגיעה אף חברה סינית BYD שהצליחה לעקוף את כל האירופיות. בקטגוריית החשמליות, עקפו המותגים הסינים את כל האירופיים, היפניים, הקוריאניים והאמריקאים – לרבות טסלה המבוקשת.  

המגמה צפויה להימשך: הביקוש לרכב חשמלי עולה כל הזמן לאור ההחרפה ביוקר המחייה ומחירי הדלק – והיצרניות הסיניות הן היחידות שמסוגלות לספק לישראלים מכונית חשמלית תוך זמן קצר ולא תוך חצי שנה. אז איך נכבשה הטבלה הישראלית בידי רכב חשמלי סיני? 

מגמה עולמית, וירידה עצומה במחיר

זו לא תופעה חדשה: גם בחודשיים הראשונים של 2022 נמסרו בישראל יותר מ-10,000 מכוניות חשמליות (לעומת 11,000 השנה), ואת הרשימה הובילה יצרנית סינית אחרת, ג'ילי. דגמים חשמליים קוריאניים השתרכו הרחק מאחור, עם שיעור מסירות נמוך בעשרות אחוזים. בחציון הראשון אשתקד צמח ב-125% שיעור המסירות של מכוניות חשמליות, עד לרמה של 5.7% מכלל הרכישות. 

גם לא מדובר בתופעה ייחודית לישראל: מותגי רכב סיניים מגיעים גם לשווקי אירופה והמזרח הרחוק ותופסים נתח משמעותי מקטגוריית החשמליות – בין היתר בזכות השילוב בין איכות ואבזור למחיר; בארה"ב טיפס מ-2015 מחירו הממוצע של רכב חשמלי ב20% ובאירופה – ב-14%. לעומת זאת, בסין ירד המחיר הממוצע בכ-53%. 

מה יש ליצרניות רכב חשמלי סיני שאין לאחרות? 

כיום יכולים יצרני רכב חשמלי סיני לבנות מכונית ממוצעת במחיר זול בכ-10,000 יורו מכל יצרנית אירופית, יתרון עצום שמאיץ את חדירתם לשווקים זרים. 

הסיבה לכך היא שסין החלה להשקיע בתחבורה חשמלית הרבה לפני מדינות אחרות ומתוך צורך שריר. התיעוש המהיר של המדינה הגדיל במהירות את מעמד הביניים הסיני, שבתורו האיץ רכישת כלי רכב. במקביל, גרר התיעוש זינוק קיצוני בזיהום האוויר, ובעלויות הרפואה הציבורית. 

ממשלת סין בחרה בסבסודים נרחבים לתעשיית הרכב החשמלי שלה, מה שהביא לפריצות דרך בטכניקות הייצור ובטכנולוגיות הסוללה (למשל, טסלה נשענת על סוללות סיניות) – ונולדה תרבות רכב חשמלי. כחלק ממנה, יודעות יצרניות סיניות לבנות דגמים חשמליים יותר מהר ובצורה יותר חסכונית, ולא רק בגלל עלויות כ"א נמוכות ביחס למערב וליפן וקוריאה. 

כשהחלו יצרניות במדינות אחרות להיכנס לתחום הרכב החשמלי, עשו זאת במקביל לשיווק מכוניות בנזין ודיזל – וכך בעצם התחרו במוצרים אחרים בקטלוג שלהן. כדי לצמצם הפסדים, השיקו בתחילה דגמים יוקרתיים, בעוד הסינים פיתחו מלכתחילה מכוניות חשמליות עממיות לקהל רחב. ועדיין, שמרו על אבזור נרחב ופינוקים – דרישה של מעמד הביניים המקומי. כך נוצר מצב בו רכב חשמלי בישראל יכול להיות או אירופי יקר עם מגבלות אספקה, או סיני זמין. 

כיצד כבשו הסינים את ישראל?

השוק הישראלי עבר תמורות מפתיעות בשלוש השנים האחרונות: מבפנים, התעצם יוקר המחייה ואילץ את הציבור לחפש אלטרנטיבות זולות וחסכוניות בדלק. בשנה האחרונה פרצה מלחמה באירופה שהובילה להתייקרות הדלק, ומגמות מתמשכות כמחסור העולמי בשבבים ומגבלות שרשרת הייצור בתחום הרכב האריכו משמעותית זמני אספקה. 

רכב חשמלי סיני פותר את הבעיות הללו: עלויות הנסועה שלו נמוכות פי כמה משל כל מכונית בנזין, דיזל או היברידית; זמני האספקה קצרים בהרבה משל דגמים ממדינות אחרות; והתמחור שלו אטרקטיבי ונגיש ביחס לתחרות. 

סיכום 

קל לראות מדוע יותר צרכנים מעדיפים רכב חשמלי מתוצרת סין על פני אפשרויות אחרות, ומדוע יצרניות שעד לפני שנים ספורות כלל לא היו מוכרות בישראל הופכות לשם מבוקש ונחשק. ולכן, מומחי רכב רבים סבורים ששליטת היצרנים הסינים תתחזק גם השנה. 

כללי פיננסי ומשפטי
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
המשמעות של אימוץ קומפלקסים משרדיים
בתור סמכות עולמית בפתרונות סביבת עבודה מודרניים, אני נרגש להתעמק בחשיבות המרכזית של אימוץ מתחמי...
קרא עוד »
דצמ 27, 2023
גלה איזה כסף יש בבודפשט ואיך למצוא אותו
```html גילוי עולמות של כסף בבודפשט: מה שצריך לדעת בודפשט היא עיר שמהווה צומת תרבותי וכלכלי במרכז...
קרא עוד »
נוב 19, 2024
חוק נהיגה בשכרות – מהו ומה חשוב להכיר
שימו לב שנהיגה בשכרות או נהיגה תחת השפעת אלכוהול נלקחת בחשבון כעבירה קיצונית ובתי המשפט בישראל...
קרא עוד »
מרץ 23, 2020